Om de accu’s te laden hoeft u niets meer te doen dan een stekker in het
stopcontact te steken. De accu’s worden door de acculader weer op kracht
gebracht. Niemand verkoopt nog 24v laders zonder laadbegrenzing. Dit betekent
dat het onmogelijk is om een accu te veel te beladen.
Verhalen dat gel accu’s veiliger zijn tijdens bijladen of dat bijgeleverde laders veiliger zijn dan ingebouwde
laders kloppen niet. De kosten van laders verschillen ook sterk. Sommige kunnen
het laadgebruik opslaan en weergeven.
Kijk goed wat u nodig hebt voordat u overgaat tot aanschaf. Sommige scootmobielen komen compleet met ingebouwde lader. Een voordeel van een ingebouvvde lader is dat u het altijd bij u hebt, u kunt ook op visite uw accu’s bijladen. Een tweede voordeel is dat u uw lader niet speciaal op hoeft te bergen en keer op keer eruit te halen. Een derde voordeel is dat de kosten van de lader ook al in de kosten van de scootmobiel zijn inbegrepen. Langzaam bijladen is voordeliger voor de levensduur van de accu. Het is gebruikelijk om ’s nachts bij te laden. Laad u ’s nachts bij dan maakt het ook niet uit of het 4 of 9 uur duurt, het stroom verbruik (kosten van de elektriciteit) is hetzelfde.
Volt 24 Capaciteit 2 Ampère | Geschikt voor opvouwbare Scootmobielen tot 12 – 15 Ampère |
Volt 24 Capaciteit 5 Ampère | Geschikt voor accu’s tussen de 20 en 40 Ampère |
Volt 24 Capaciteit 8 Ampère | Geschikt voor accu’s tussen de 40 en 75 Ampère |
Volt 24 Capaciteit 12 Ampère | Geschikt voor accu’s tussen de 75 en 100 Ampère |
Waarschuwing
Verkeerde laders of verkeerd afgestelde laders kan de accu ernstig beschadigen! Uw garantie op nieuwe accu vervalt bij verkeerd geplaatsde lader. Zie bovenstaande schema.